Zajęcia z programowania w klasach trzecich
ZAJĘCIA Z PROGRAMOWANIA
Uczniowie klasy IIIa i IIIb w II półroczu roku szkolnego 2024/2025 realizują na zajęciach projekty z wykorzystaniem Klocków Lego Bricq i WeDo 2.0. Klocki Bricq są naszą bazą do tworzenia podanych wyzwań konstrukcyjnych czyli tematycznych zadań, które uczniowie obrazują wg własnego pomysłu. Każde zajęcia to podsumowanie pracy drużyn. Uczniowie mają możliwość argumentowania i konstruktywnego dzielenia się swoimi pomysłami. Rozwijają umiejętności dokonywania oceny i samooceny oraz umiejętności zadawania pytań, określania i rozwiązywania problemów w oparciu o obserwacje i doświadczenia. Klocki WeDo 2.0 to zestawy za pomocą których budują tematyczne roboty, tworząc do nich pierwsze ścieżki ruchu, testując opracowane przez siebie algorytmy. Projektują i prezentują efekty swojej pracy wykorzystując „ożywionego „ robota”.
ROK SZKOLNY 2024/2025
Uczniowie klasy IIIa i IIIb w roku szkolnym 2024/2025 biorą udział w dodatkowych zajęciach z programowania. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu i mają na celu kształtowanie umiejętności przedmiotowych uczniów w zakresie podstaw programowania, rozwijanie umiejętności związanych z metodologią naukową i inżynieryjną, zapewnienie uczniom możliwości rozwijania pomysłów i poszerzania wiedzy ułatwiającej zrozumienie otaczającego świata. Motywem podjęcia działalności zajęć z programowania jest potrzeba dostosowania kształcenia do zmian wynikających z postępu naukowo-technicznego. Praktyczne metody nauczania – zawarte w programie zachęcają uczniów do zadawania pytań i posługiwania się narzędziami umożliwiającymi poszukiwanie odpowiedzi, weryfikację swojej wiedzy i rozwiązywanie problemów.
Początkowo na zajęciach uczniowie realizowali działania z zakresu kodowania z wykorzystaniem maty, kafelków obrazkowych, kolorowych kubków oraz maty wirtualnej. Ćwiczenia miały na celu rozwijanie zainteresowań związanych z łamigłówkami, ćwiczeniami ruchowymi, zabawami matematycznymi, czy grami planszowymi.
Obecnie jesteśmy na etapie poznawania i korzystania z narzędzi aplikacji Scratch Junior oraz tworzenia samodzielnych animacji w oparciu o wyzwanie pt.„Cztery pory roku”. Ten etap zajęć odbywających się w I półroczu ma na celu przygotowanie uczniów do realizacji tematyki z zakresu robotyki z wykorzystaniem tabletów i zestawów Klocków Lego WeDo.2.0.
Prowadząca zajęcia Beata Jakubiec
Zajęcia programowania z Klockami Lego
W roku szkolnym 2023/2024 uczniowie klas trzecich biorą udział w zajęciach dodatkowych z programowania.
Zajęcia z programowania z Klockami Lego Education WeDo 2.0.
W II półroczu roku szkolnego 2023/2024 uczniowie klas trzecich realizowali na zajęciach programowania wyzwania konstrukcyjne z wykorzystaniem Klocków Lego WeDo 2.0. Dzieci budowały wskazane roboty oraz samodzielnie wprawiały je w ruch układając sekwencje ruchów w aplikacji. Niewątpliwie najciekawszym czasem dla dzieci z realizacji zajęć były wyzwania twórcze. Uczniowie bazując na zdobytych wiadomościach oraz podstawowych założeniach konstrukcyjnych budowały własne roboty. Inspiracją do twórczych konstrukcji stały się zagadnienia bloków tematycznych edukacji wczesnoszkolnej omawianych w maju i czerwcu m.in.: „Transport drogowy i powietrzny”. Na zajęciach programowaliśmy różnego typu samochody rajdowe, wózki, śmieciarki a także śmigłowce. Pojawiły się również propozycje tematów edukacji przyrodniczej. Uczniowie poprzez udział w zajęciach rozwijali wiele umiejętności, nie tylko w zakresie programowania. Pracowaliśmy nad umiejętnościami rozwiązywania problemów, ćwiczyliśmy skupienie uwagi, pracowaliśmy nad motywacją do pracy oraz rozbudzaliśmy chęć poznawania świata. Dzieci rozwijały wyobraźnię przestrzenną, utrwalały wiedzę matematyczną i techniczną oraz uczyły się planowania i przewidywania działań własnych.
Prowadząca zajęcia Beata Jakubiec
W marcu uczniowie klas trzecich zostali wprowadzeni w tematykę robotyki z wykorzystaniem klocków Lego Education We Do.2.0. Według instrukcji budowali turbiny wiatrowe wprowadzając je w ruch. Podczas realizacji zadania głównego – programowania obiektu (wprowadzenia turbiny w ruch) uczniowie skupili szczególną uwagę na dwa istotne aspekty dotyczące prezentacji – zmienność kierunku wiatru oraz jego (siły) natężenia. Kolejnym wyzwaniem był Milo the Science Rover czyli łazik rowerowy. Jego ruch uczniowie programowali w oparciu o matę do kodowania.
Prowadząca zajęcia Beata Jakubiec
Uczniowie z dużym zaangażowaniem pracują w oparciu o tematykę i program roczny w którym zawarte są treści dotyczące kształtowania i rozwijania umiejętności w zakresie kodowania i programowania. W I semestrze roku szkolnego uczniowie pracowali na macie edukacyjnej z kolorowymi kubeczkami i kafelkami. Ćwiczenia miały na celu rozwijanie zainteresowań związanych z łamigłówkami, ćwiczeniami ruchowymi, zabawami matematycznymi, czy grami planszowymi.Dzieci układały historyjki obrazkowe oraz kody do samodzielnie zaprojektowanych rysunków.
Na kolejnych zajęciach uczniowie programowali Robota Doc układając sekwencję ruchów zgodnie z treścią słuchanych opowiadań nauczyciela. Podczas zajęć uczniowie mieli również okazję tworzyć swoje opowiadania oraz realizować do nich ścieżki – sekwencje ruchów tak, aby wprowadzić robota w ruch i doprowadzić bohatera do wyznaczonego celu.
Uczniowie zapoznali się również z narzędziami wirtualnej maty kodowania pracując na komputerach i realizując zadania sekwencyjne ruchów/kodów do tematów takich jak „Drzewko szczęścia”, „Kalendarz/miesiące”.
Klasy trzecie pod koniec semestru zostały wprowadzone w obsługę tableta i aplikację Scratch Junior umożliwiającą tworzenie własnych ruchowych historyjek. Do chwili obecnej samodzielnie pracują nad animacjami obrazkowymi w tym programie którego wyzwaniem jest temat „Cztery pory roku” .
W I semestrze roku szkolnego do zajęć wprowadzono również Klocki Lego Education Bricq za pomocą których uczniowie w małych zespołach realizowali wyzwania konstrukcyjne m.in. „Piramidę żywienia i aktywności fizycznej” oraz „Zimowe kurorty sportowe”.
Uczniowie ambitnie podeszli do podejmowania różnorodnych aktywności realizując wszystkie podane zadania. Przechodząc przez kolejne aktywności w naturalny sposób uczniowie poznają tajniki, którymi rządzi się świat programowania.
Prowadząca zajęcia Beata Jakubiec